Awarie i problemy skrzynii DSG

Portale motoryzacyjne już od kilku lat odpływają z zachwytach nad zaletami skrzyń DSG. Niestety, dwa połączone ze sobą sprzęgła mają też swoje drugie oblicze które ukarzemy w niniejszym artykule.

dsgNazwa skrzyni DSG pochodzi z angielskiego Direct Shift Gearbox, i jest nią jak już wcześniej wspominałem, przekładnia zautomatyzowana z dwoma sprzęgłami. W teorii ma same zalety o których nie można marzyć klasycznych przekładniach hydrokinetycznych. Największym plusem jest niewątpliwie brak zwiększonego zużycia paliwa i większą szybkość od klasycznych przekładni automatycznych. Zmiana przełożenia wyższy bieg w optymalnych warunkach może trwać zaledwie kilka milisekund, dzięki czemu nie zauważymy w którym momencie to się stało.

Oczywiście artykuł ten ma się skupić przede wszystkim na wadach przekładni DSG, których nie ma może tak wiele. Należą do nich niezbyt delikatna zmiana z 2 na 1 bieg przy niewielkich prędkościach oraz mało płynne ruszanie z miejsca.

Najgorsze problemy zaczynają się jednak po kilku latach od zakupu tego cuda, bowiem DSG nie należy do przekładni długowiecznych, takich jak stare przekładnie hydrokinetyczne Mercedesa które są niezniszczalne. Zdaniem niezależnych ekspertów motoryzacyjnych i mechaników, którzy specjalizują się w naprawach aut grupy VW AG skrzynie siedmiobiegowe na suchym sprzęgle  wytrzymują bez problemu jedynie ok. 150 tys. km. Przekładnie sześciobiegowe ze sprzęgłami zanurzonymi w oleju są trochę wytrzymalsze i pracują bezawaryjnie przez ok. 200 tys. km.

 

Skrzynia DSG w przekroju

Oczywiście, powyżej wymienionych przebiegów nie należy traktować jako wyroczni w każdorazowym przypadku a jedynie jako wskazówkę. Zdarzają się przypadki że skrzynie zaczynają szwankować już przy 60 tys. km.. Najlepszym sposobem na zachowanie wysokiej sprawności sześciobiegowej skrzyni DSG jest regularna wymiana oleju co 60 tys. km. Koszt takiej usługi waha się w granicach 700zł.

Mechatronika skrzyni DSG

Usterka która najczęściej występują w skrzyniach DSG to bez wątpienia awaria tzw. mechatroniki, czyli elementu sterującego pracą sprzęgieł. Doraźnym objawem jest szarpanie przy zmianie przełożeń, które normalnie nie powinny być wyczuwalne. Koszt nowej części i tu uwaga! wynosi od 6 do 7 tys. zł! Do tego należy doliczyć jeszcze koszt wymiany elementu (1-1,5 tys. zł) i kwota opiewa na sumę prawie 9 tys.zł. Sprzęgła jak każda inna część mogą oczywiście z czasem się zużyć a objawia się to znów szarpaniem, stukami i powolną zmianą biegów. Koszt tej części wynosi od 3 do 6 tys. zł.

Sprzęgło w skrzyni DSG

O dziwo trochę mniej kosztowną usterką jest dwumasowe koło zamachowe którego koszt plasuje się w przedziale od 2 do 3 tys. zł. Główne objawy tej usterki to stukanie przy przełączaniu wybieraka skrzyni z pozycji P na N lub D.

Oczyszystkie powyższe usterki mogą zostać zdiagnozowane i naprawione tylko w serwisach niezależnych. W rozmowie z pracownikami autoryzowanych serwisów dowiedziałem się, że w razie jakiejkolwiek poważniejszej usterki jedyne rozwiązanie przewidziane przez producenta to wymiana całej skrzyni na nową. Cena nowej skrzyni w serwisie jest zaporowa. W przypadku sześciobiegowej przekładni do Golfa GTI z 2010 roku wynosi ona od 23 do 28 tys. zł!

DSG jest najlepszym przykładem na to, że nie wszystko złoto co się świeci. Aksamitna i szybka praca przekładni może być okupiona wysokimi kosztami napraw. Pamiętajcie: przy zakupie używanego auta z grupy VW ze skrzynią biegów typu DSG trzeba zachować wyjątkową czujność.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress