Regulacja sprzęgła w samochodzie

Im nasz samochód jest starszy, tym więcej czasu zajmują okresowe przeglądy i naprawy. Jedną z tych spraw, na które należy zwrócić szczególną uwagę, jest sprzęgło. Warto je bowiem wyregulować tak, aby eksploatacja była wygodna i bezproblemowa.

Odpowiednia kondycja techniczna sprzęgła jest niezwykle ważna nie tylko ze względu na wygodę użytkowania, ale również i dla samego silnika. W sytuacji, gdy sprzęgło jest źle wyregulowane, istnieje duże ryzyko, że szybciej się zużyje. Dzieje się tak dlatego, że źle ustawione łożysko wyciskowe staje się przyczyną, która powoduje poślizg.

Regulację sprzęgła w naszym samochodzie powinniśmy rozpocząć od wciśnięcia pedału sprzęgła i poluzowania nakrętki kontrującej popychacz. Kolejną czynnością jest poluzowanie śruby regulacji pedału sprzęgła.

Ważną kwestią przy regulacji sprzęgła, jest regulacja popychacza siłownika, bowiem to właśnie od niej będzie zależeć, jak będzie nam „łapać” sprzęgło. Pamiętajmy, żeby zachowywać zdrowy rozsądek w trakcji regulacji. Chodzi bowiem o to, że zbyt mocne dokręcenie jej w prawo zaowocuje stałym poślizgiem sprzęgła, z kolei zbyt mocne wykręcenie w lewo na stałe połączy tarcze i uniemożliwi zmianę biegu.

Po ostatecznym ustaleniu pozycji sprzęgła, jesteśmy gotowi do uruchomienia auta i sprawdzenie, kiedy sprzęgło „łapie”. Powtarzamy to do czasu, aż uzyskamy idealne ustawienie sprzęgła. Jeśli zrobimy i to, pozostaje nam dokręcenie nakrętki kontrującej popychacz i przy pomocy śruby regulacji pedału ustawić jego wysokość tak, aby popychacz miał bardzo mało luzu. Musimy to ustawienie „zapamiętać”, a zrobimy to przy pomocy nakrętki kontrującej śrubę regulacji.

Aby wszystko było należycie skontrolowane warto ponownie odpalić jednostkę napędową, i sprawdzić, czy wszystko jest w normie. Uwaga: tuż po całej operacji obchodźmy się ze sprzęgłem delikatnie. Dopiero potem przyjdzie czas na gwałtowne ruszanie z miejsca i testowanie możliwości sprzęgła. Dokładny opis budowy sprzęgła powinien znajdować się w instrukcji obsługi naszego samochodu.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress