Dwumasowe koła zamachowe LuK

Koło zamachowe jest zamontowane na wale korbowym, w celu usprawnienia pracy silnika. W wyniku tego procesu koło zamachowe przechwytuje energię kinetyczną, po czym przekazuje ją dalej. Tarcza sprzęgła połączona jest z bokiem koła zamachowego (pokryty jest powierzchnią ciernią). Natomiast w środku koła zamachowego znajduje się łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego.

Często słyszany przez kierowców „stukot” i „zgrzytanie” zwłaszcza przy prędkościach poniżej 50 km/h wynika z drgań pojazdu. Dlatego też jeszcze w latach 80-tych firma LuK opracowała rewolucyjne rozwiązanie, a mianowicie dwumasowe koło zamachowe, dzięki któremu te problemy zostały wykluczone. Obecnie, dwumasowe koło zamachowe jest stosowane w co czwartym pojeździe europejskim, a liczba producentów aut stosujących to rozwiązanie stale wzrasta. Koła dwumasowe LuK są wykorzystywane przez ponad 20 producentów aut z całego świata.

Dwumasowe koło zamachowe odpowiada przede wszystkim za dwie sprawy – utrzymanie wieńca koła zamachowego i wyciszanie całości układu napędowego. Tarcza koła zamachowego dzieli się na dwie masy, które obracają się względem siebie nawet pod kątem 120 stopni, dzięki unikalnemu łożysku. Wspomniane dwie masy są sprzęgnięte ze sobą przy pomocy układu sprężyn obwodowe. Dzięki temu hałas ulega stłumieniu, a jazda staje się bardziej komfortowa przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa.

Koło dwumasowe DFC (Damped Flywheel Clutch) to zmodyfikowany rodzaj dwumasowego koła zamachowego. Posiada zmontowane fabrycznie tarczę sprzęgła, moduł sprzęgła i śruby wału korbowego. Połączenie tych części zapewnia niezwykle solidną konstrukcję, która jest znacznie łatwiejsza do montażu niż standardowe dwumasowe koło zamachowe.

Koło zamachowe pojazdu komercyjnego jest częścią oryginalnego wyposażenia i gwarantuje cichą pracę silników takich producentów, jak m.in. IVECO, Mercedes-Benz czy Scania. Jest masywnym elementem odlanym z szarego żeliwa, którego funkcją jest zniwelowanie różnic prędkości obrotowych wału korbowego w skrajnych położeniach tłoka. Dzięki temu można uzyskać równomierny ruch obrotowy oraz spokojną pracę silnika bez niekorzystnych przeciążeń.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress