Koło dwumasowe i koło zamachowe – różnice

Koło zamachowe i dwumasowe bywa pojęciami często mylonymi przez użytkowników aut. U sporej części ludzi popularna „dwumasa” wzbudza odczucie odrazy, bo kojarzą ją z kosztownymi usterkami, sięgającymi kilka tysięcy złotych. Czym więc jest koło dwumasowe i zamachowe i czym się różnią?
Na początku należy zaznaczyć, że żaden silnik czterosuwowy nie mógłby funkcjonować bez koła zamachowego, ze względu na to, że silnik nie miałby dostarczanej energii. Takie czynności jak ssanie, sprężanie i wydech potrzebują siłę z zewnątrz i ją dostarcza właśnie koło zamachowe. Można więc powiedzieć, że koło zamachowe podtrzymuje ruch jednostki napędowej podczas sprężania i neutralizuje wahania chwilowe prędkości kątowej wału korbowego.

Specyficznym typem koła zamachowego jest koło dwumasowe. Czemu nagle producenci zaczęli je produkować? Bierze się to z cykli pracy różnych cylindrów, które trwają praktycznie „non-stop” przy pracującym silniku – zwłaszcza, jeśli mówimy o silnikach czterosuwowych i większych. Tego typu silniki nie potrzebują „ciężkiego” koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, problem jednak tkwi w nierównomiernym rozdzielaniu pracy.

Konstruktorzy nie mogli sobie jednak pozwolić na obniżenie masy koło zamachowego, bowiem skutkiem byłby duże wibracji przy niskich obrotach silnika. Takie zjawisko byłoby szkodliwe dla skrzyni biegów i prowadziłoby do nieuchronnego zużycia przekładni. Z drugiej jednak strony zbyt lekkie koło zamachowe by skutkowało gaszeniem silnika przy szybszym puszczeniu sprzęgła.

Aby zredukować problemy opisane wyżej, technicy wpadli na pomysł koła dwumasowego. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Pierwsze koło połączone jest z jednostką napędową, drugie natomiast ze skrzynią biegów. Mogą się obracać między sobą o 80 stopni. Poza tym, ważną rolę sprawuje  tłumik drgań skrętnych, który odpowiada za neutralizację wibracji.

Koło zamachowe więc pełni rolę koła zamachowego i dodatkowo tłumi drgania powstające w układzie napędowym w trakcie pracy jednostki napędowej i redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego. W autach z kołem zamachowym odpowiada za to tarcza sprzęgła, jednak wzrost siły i redukcja masy skrzyni sprawia, że producenci powoli zaczynają korzystać z kół dwumasowych przy większych silnikach.

Niestety koło dwumasowe ma swoje wady, od których wolne było zwykłe koło zamachowe. Koło dwumasowe charakteryzuje się bowiem delikatnością i może łatwo się popsuć, gdy układ napędowy jest obciążony a kierowca eksploatuje auto nierozważnie.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress