Skutki błędnego montażu sprzęgła

Sprzęgło to część, która pozwala na włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy jednostką napędową a skrzynią biegów pojazdu. Zasadniczym zadaniem sprzęgła jest przenoszenie, poprzez siłę tarcia, ruchu obrotowego z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów, w efekcie czego możliwa jest płynna zmiana biegów podczas jazdy. 

Luz przy załączaniu sprzęgła jest odpowiednio korygowany poprzez linkę sprzęgła, która zapewnia napięcie wstępne. Dzięki temu łożysko oporowe sprzęgła zawsze obraca się z taką samą prędkością co sprzęgło.

CLUTCH-VALEO-CLUTCH-SITE-DSC_0018

W wyniku nieprawidłowego montażu, lub mechanicznej usterki w systemie sterowania sprzęgłem, wymagane napięcie wstępne nie zawsze zostanie osiągnięte, co spowoduje znaczne różnice w prędkości obrotowej sprzęgła i łożyska oporowego. Powstanie przez to tarcie, które powoduje abrazje na sprężynie talerzowej. W rezultacie, pojedyncze końcówki sprężyny talerzowej mogą zostać po prostu wyłamane, a to doprowadzi do awarii całego układu sprzęgła.

Podobne uszkodzenia mogą być skutkiem braku osiowości łożyska oporowego. Może być to skutkiem braku lub uszkodzenia czopów skrzyni biegów, zużyciem tulei półosi lub zniszczeniem, ewentualnym wygięciem widełek wysprzęglających.

Z tych powodów, podczas wymiany sprzęgła, należy sprawdzić funkcjonowanie całego układu sterowania sprzęgłem – postępując zgodnie z instrukcjami montażowymi producenta.

You can leave a response, or trackback from your own site.

1 odpowiedź to “Skutki błędnego montażu sprzęgła”

  1. ADI2 pisze:

    Sprzęgło i jego wymiana to wcale nie łatwy proces, trzeba rzeczywiście poświęcić na to trochę czasu i sprawdzić cały układ, bo w innym wypadku możemy sprawić sobie niepotrzebne problemy 😉

Dodaj komentarz

Powered by WordPress