Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Auta z kołem dwumasowym – czy warto kupić?

Wszyscy, którzy poszukują dla siebie auta stają przed wyborem, czy zdecydować się na pojazd wyposażony w koło dwumasowe, czy zaś sztywne. Często wymiana takiej dwumasy na oryginalną, jaką zaleca producent jest nie opłacalna. Dlatego najczęściej użytkownicy zakładają zamienniki, które są o wiele tańsze. Cena takiego sprzęgła waha waha się od kilkuset, do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, o jakie auto chodzi.

Jak jest zbudowane koło dwumasowe ?

Składa się z dwóch części noszących nazwę masą pierwotną i wtórną oraz elementów znajdujących się między nimi czyli sprężyn. Strona wtórna ułożyskowana jest obrotowo gdzie oddziela łożyska osiowe oraz promieniowe.  Zaś strona pierwotna zamocowana jest do wału korbowego wraz z  przymocowanym wieńcem zębatym rozrusznika. Między nimi znajduję się układ sprężynująco-wytłumiający wraz z substancją smarującą. Wszystkie elementy znajdujące się w tym układzie to różnego rodzaju sprężyny  prowadzone przez siodełka i talerzyki sprężynowe, które mają za zadanie zapobiegać odbijaniu.

Działanie dwumasy

Sprzęgło to montowane jest po to, aby kierowca podczas zmiany biegów nie czuł dużego oporu stawianego prze auto. Płynna i lekka zmiana wpływa na polepszenie komfortu jazdy. Praca silnika podczas zmiany przełożenia staje się cichsza.  Głównym zadaniem tego podzespołu jest ochrona elementów znajdujących się w skrzyni biegów przed uszkodzeniem na skutek wibracji przekazywanych przez silnik.

Zastosowanie

Montowane są przeważnie w silnikach wysokoprężnych z turbodoładowaniem, gdzie cały układ narażony jest na duże obciążenia. Takie sprzęgło możemy również znaleźć w autach benzynowych wyposażonych w turbosprężarkę. Są to silniki z dużym momentem obrotowym, gdzie zastosowanie tradycyjnego sprzęgła mogłoby powodować częste awarie elementów. Na największe obciążenie auto jest skazane podczas pracy na biegu jałowym. W tym czasie silnik dostarcza drgania oraz nierówności związanych z jego pracą. Do niwelowania tego problemu montowane jest sprzęgło dwumasowe, by działanie auta było jak najbardziej komfortowe.

Czy warto kupić takie auto?

Osobiście starałbym się znaleźć auto ze sztywnym sprzęgłem. Koszty serwisu tego typu są o połowę mniejsze, niż pojazdów wyposażonych w dwumasy. Jednak większość współczesnych aut posiada takie udoskonalenie, co uniemożliwia nam znalezienie pojazdu, który będzie tani w utrzymaniu i mało awaryjny jak te sprzed 10 lat. Jeśli zdecydujemy się na taki zakup musimy dokładnie sprawdzić stan całego układu, jak i ceny zamienników dostępnych na rynku w serwisach typu http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/sprzeglo-kompletne,100051.html . Najlepiej udać się do mechanika, który zbada dokładnie podzespoły. Dzięki temu będziemy w stanie uniknąć kupna auta, które może wymagać gruntownych napraw. Inna sprawa, gdy szukamy nowego samochodu. W tym przypadku nie mamy co się martwić, ponieważ prawidłowo użytkowane sprzęgło, dbanie o jego elementy sprawi, że nawet przy dużych przebiegach koło dwumasowe będzie w dobrym stanie.

Exit mobile version