Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Koło dwumasowe – jakie objawy zużycia?

Wielu użytkowników z pewnością zastanawia się po co zostało wprowadzone koło dwumasowe, i przede wszystkim – jak można szybko rozpoznać objawy zużycia tego elementu. „Dwumasa” ma swoje wady i zalety, które postaramy się przedstawić.

Otóż, jak wszyscy kierowcy diesla i nie tylko wiedzą, że samochody wyposażone z silnikiem wysokoprężnym nie wykazują problemów z szarpaniem pracy. Przez to, że konstruktorzy uzyskali równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w danych cylindrach, możliwe jest praca praktycznie bez koła zamachowego. Występuje jednak pewien problem, a mianowicie wibracje.

Dzieje się tak dlatego, ponieważ redukcja masy koła zamachowego powoduje duże wibracje na małych obrotach jednostki napędowej. Tego typu wibracje momentalnie przenoszą się na skrzynię biegów i stają się główną przyczyną jej przyspieszonego zużycia. Poza tym, istnieje ryzyko, że silnik mający zbyt lekkie koło zamachowe zatrzyma się przy gwałtownym puszczeniu sprzęgła. Aby zapobiec tego typu skutkom ubocznym stosuje się koło dwumasowe.

Element ten zbudowany jest z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Wspomniane koła zamachowe skręcają się względem siebie nawet o 80 stopni.

Poprzez wykorzystanie koła dwumasowego otrzymujemy efekt mniejszych drgań na niskich obrotach silnika, następuje też redukcja szarpnięć w trakcie korzystania z pedału sprzęgła. Poza tym, mała masa koła dwumasowego przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o kilka procent. Z kolei tłumik drgań poprzez swoją funkcję przyczynia się do wydłużenia czasu eksploatacji skrzyni biegów i synchronizatorów.

Jak jednak rozpoznać, że czas koła dwumasowego w naszym samochodzie dobiegł końca? Najczęstszymi objawami są uciążliwe hałasy i drgania pochodzące z okolic sprzęgła bądź unieruchomienie samochodu pomimo pracującego silnika. Gdy zaobserwujemy takie zjawiska, warto zgłosić się do warsztatu, aby tam mechanicy skontrolowali stan koła dwumasowego i w razie potrzeby – wymienili je.

Exit mobile version