Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Koło dwumasowe – spory wydatek?

koło dwumasowe

Montowane w większości obecnych dieslach koło dwumasowe okazało się bardzo wrażliwym podzespołem, podatnym na wszelakie uszkodzenia. W rezultacie w trakcie jazdy dokuczać nam będzie irytujący hałas i drgania pochodzące z okolic sprzęgła, a co gorsze może nawet dojść do unieruchomienia samochodu mimo pracującego silnika. 

Funkcjonalność dwumasy

Oprócz funkcji typowych dla zwykłego koła zamachowego, dwumasa spełnia kilka dodatkowych zadań, które w głównej mierze polegają na tłumieniu drgań skrętnych występujących w układzie napędowym i niwelowaniu gwałtownego wzrostu momentu obrotowego.

Awarie koła dwumasowego

Eksploatacja koła dwumasowego w dużej mierze zależy od stanu technicznego samochodu, o czym większość z kierowców niestety zapomina; jest to część zarówno silnika, jak i mechanizmu sprzęgła przez co na usterki może być narażona z obu stron.

Pierwsze niedogodności związane z dwumasą mogą przytrafić się już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Zwykle zdarza się to w okresie wciąż obowiązującej gwarancji, co pozwala na usunięcie usterki na koszt producenta. Choć i tu trzeba uważać. Miłośnicy motoryzacji często skarżą się na serwisy, które próbują zrzucić winę na użytkownika pojazdu, argumentując swoją decyzję nieprawidłową eksploatacją, co zwykle jest po prostu zwykłym naciąganiem klienta.

W czym problem? Otóż zwykłe koło zamachowe to element, który trudno popsuć. Dwumasowe koło zamachowe natomiast, mimo iż z zewnątrz wygląda wręcz identycznie, to w środku stanowi skomplikowaną konstrukcję tłumika drgań skrętnych. Połączone tarcze mogę względem siebie skręcać nawet o 80 stopni, co bardzo obciąża konstrukcję dwumasy. Na zniszczenie koła dwumasowego ogromny wpływ ma oczywiście styl jazdy kierowcy np. ostre ruszanie, wysokie obroty.

Koszty naprawy

Naprawa koła dwumasowego nie należy do najtańszych. W przypadku niektórych modeli koszty wymiany mogą sięgać nawet 6 tysięcy złotych. Cena samej dwumasy, w zależności od producenta, wynosi od 1.5 tysiąca złotych do około 5 tysięcy. Do tego należy doliczyć koszty robocizny, a w niektórych sytuacjach zalecaną wymianę sprzęgła.

Naprawa dwumasy to nie lada wyzwanie dla naszego budżetu. Głównym problemem okazuje się fakt, że ciężko obniżyć koszty naprawy ze względu na fakt, że koło dwumasowe to cześć nienaprawialna, która podlega jedynie wymianie. Na rynku można znaleźć sporo zamienników, niestety nieznacznie tańszych, bo max. o 20 procent. Kłopotliwym będzie także dostępność zamienników w szczególności gdy mowa o nowych modelach samochodów.

Jak chronić koło dwumasowe przed usterkami?

Użytkownicy chcący wydłużyć żywotność dwumasy powinni unikać częstego i mocnego obciążania układu napędowego. Problemem nie jest jazda z dużą prędkością, a chwilowe, gwałtowne zrywy obciążeniowe wynikające z np. ruszania z piskiem opon.

Warto co jakiś czas wykonać przegląd poduszek, na których zawieszony jest silnik, a także zapewnić naszemu pojazdowi prawidłowe spalanie mieszanki, które ma ogromny wpływ na kulturę pracy silnika. Pozwoli to silnikowi uruchamiać się szybko i bez większych szarpnięć. Im mniej gwałtowniejsze reakcje silnika tym dłuższa żywotność dwumasy. Ważna jest także technika jazdy kierowcy. Zmiany biegów powinny odbywać się płynnie i łagodnie, a hamowanie, jeśli to możliwe, niezbyt mocne – darujcie sobie udawany rajd w środku miasta. Wszystko to bardzo obciąża dwumasę.

Ostatnią kwestią, która ma wpływ na trwałość dwumasy jest tuning. Warto upewnić się czy koło dwumasowe wytrzyma podniesienie mocy i momentu obrotowego zanim dokonamy zmian.

Exit mobile version