Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Po czym poznać zużycie koła dwumasowego?

Coraz trudniejszym zadaniem staje się w ostatnim czasie znalezienie nowego samochodu, który nie jest wyposażony w koło dwumasowe. I choć urządzenie to posiada wiele zalet, to jednak jak każde inne z czasem się psuje. Niestety nie jest jeszcze tak popularne, więc mało kto potrafi poprawnie rozpoznać objawy jego zużycia, co może prowadzić do dużych kosztów związanych z diagnostyką i naprawą nie tego elementu, który jest faktycznie uszkodzony.

Jak działają i do czego służą koła zamachowe dwumasowe?

Głównym powodem umieszczania w samochodach kół dwumasowych jest chęć zwiększenie komfortu prowadzenia i przyjemności z jazdy. Osiąga się to poprzez zmniejszenie wibracji powstających pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Oprócz właściwości wpływających na komfort element ten ma też znaczący wpływ na zmniejszenie zużycia w układzie przeniesienia napędu lub samego silnika.
Zasada działania jest bardzo prosta. Koła dwumasowe składają się z dwóch wirujących mas, które są od siebie całkowicie niezależne. Połączone są jednak bardzo mocnymi sprężynami, co powoduje, że całość działa na zasadzie tłumika drgań.

Jakie objawy zużycia posiadają koła dwumasowe?

Niestety jak każdy mechanizm, tak również koła dwumasowe po pewnym czasie się zużywają. Uszkodzenie następuje w miejscu mocowania sprężyn tłumiących, gdzie powstają luzy, które z czasem stają się coraz większe, a tym samym coraz bardziej wyczuwalne.
Początkowym objawem zużycia koła zamachowego jest zbyt silna wibracja silnika na biegu jałowym. Brak wiedzy na temat możliwych objawów zużycia tzw. dwumasa powoduje, że często prowadzi to do kosztownej wymiany poduszek silnika, które oczywiście nie dają żadnego pozytywnego rezultatu.
Wraz z kolejnymi przejechanymi przez auto kilometrami objawy stają się coraz mocniejsze i bardziej dotkliwe. Po wibracjach silnika przychodzi czas na głuchy stukot, który pojawia się w chwili włączenia lub zgaszenia silnika, a z czasem obecny staje się także w czasie pracy silnika na biegu jałowym. Gdy objawy te zostaną zignorowane, przyjdzie czas na szarpanie autem, a w końcu niezwykle trudne stanie się w ogóle ruszenie nim.

Kiedy i dlaczego warto wymienić ten element?

Wymiany dokonać należy oczywiście od razu, gdy odczuwalne staną się pierwsze obawy, lecz lepiej nie czekać do czasu ich wystąpienia, a zwyczajnie dokonać wymiany w zalecanym przez producenta samochodu terminie.
Czym grozi zaniechanie tej naprawy? Oprócz oczywistego pogorszenia się właściwości jezdnych samochodu uszkodzeniu ulec może również układ przeniesienia napędu, a nawet sam silnik, co oznaczać będzie niezwykle kosztowną naprawę.

Exit mobile version