Blog KolaDwumasowe.pl – sprzęgła i koła dwumasowe

Sprzęgło wiskotyczne – idealne rozwiązanie dla samochodów z układem 4×4

Od momentu powstania pierwszych samochodów z napędem 4×4, na rynku motoryzacyjnym pojawiło się wiele rozwiązań, które umożliwiają przeniesienie momentu przeniesienia napędu pomiędzy osiami. Jednym z takich rozwiązań jest właśnie sprzęgło wiskotyczne.

Sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne to stosunkowo niedrogie i proste w budowie rozwiązanie dla fanów samochodów 4×4. Jest to typ sprzęgła, które pozwala na płynną regulację momentu obrotowego między rozłączeniem, aż do momentu sztywnego. Warto wspomnieć, że połączenie zachodzi bez konieczności udziału kierowcy, co jest dodatkową, bardzo wielką zaletą takiego podzespołu. Do przeniesienia napędu dochodzi za pośrednictwem cieczy, która umieszczona jest w tego typu sprzęgle. Ciecz taka charakteryzuje się dużą lepkością i zmianą swojej konsystencji na skutek wahań temperatury w sprzęgle. Oprócz tego, sprzęgło zbudowane jest z aluminium w kształcie walca o bardzo szczelnej konstrukcji, co uniemożliwia cieczy wydostanie się na zewnątrz.

Dlaczego właśnie sprzęgło wiskotyczne?

W środku sprzęgła oprócz płynu umieszczone są także płytki z odpowiednimi nacięciami oraz otworami, które połączone są z obudową i wałem napędowym. Płytki umieszczone w mechanizmie nieco różnią się od siebie, ale są ułożone w taki sposób, by nie było możliwe ich przesuwanie się między sobą. Mechanizm umieszczony jest pomiędzy przedłużonymi w stronę środka półosiami i połączony między nimi specjalnymi gumowymi nakładkami, by zachować szczelność pomiędzy połączeniami.

Główna zasada działania sprzęgła wiskotycznego opiera się na zmianie lepkości specjalnego oleju silnikowego, zwanego inaczej wiskotycznym – oczywiście zmiany uzależnione są od temperatury w układzie. W przypadku niskiej temperatury olej ma niewielką lepkość, co umożliwia ruch obu wałów bez większego oporu. Podczas intensywnej jazdy olej ten nagrzewa się, a lepkość gwałtownie wzrasta, co powoduje zasprzęglenie się wałów, w tym czasie następuje też przybliżenie się wałów oraz obrotu ich z jednakową prędkością.

O tym przy jakiej różnicy prędkości obrotowych oraz temperatur sprzęgło ma zadziałać, decyduje producent regulując między nimi ilość oleju w obudowie – innymi słowy zwiększając lub zmniejszając ciśnienie. Wadą może okazać się konieczność wymiany całego sprzęgła w momencie usterki niektórych podzespołów z nim współpracujących. W celu dobrania odpowiedniej oferty sugerujemy skorzystać z oferty centrumsprzegla.com/sprzeglo,kompletne/k,100051, gdzie znajdziecie sprzęgła renomowanych producentów takich jak m.in. LuK, Valeo, Sachs, Exedy, Aisin oraz wiele znanych marek, którym warto zaufać.

Exit mobile version