Awarie układu przeniesienia napędu

Układ przeniesienia napędu jest jednym z najtrwalszych układów we współczesnych pojazdach. Dzieje się tak ponieważ do jego stworzenia używane są wyjątkowo wytrzymałe materiały. To główne powody, przez które rzadko mają miejsce awarie tego układu, a jak już do nich dochodzi to sporo nas kosztują.

Układ przeniesienia napędu to zbiór podzespołów, które służą do napędzania pojazdu poprzez przenoszenie energii mechanicznej pojazdu na jego koła. Do najważniejszych elementów tego układu wliczamy sprzęgło, koło zamachowe oraz skrzynię biegów. Z pozostałych podzespołów warto wymienić wał napędowy, piastę koła oraz mechanizm różnicowy. Większość z tych elementów została stworzona z trwałych materiałów, przez co rzadko ulegają awariom. Duży wpływ na wytrzymałość poszczególnych podzespołów ma styl jazdy kierowcy. Przy wyższych obrotach silnika poszczególne elementy układu przeniesienia mocy narażone są na większe wyzwania, przez co szybciej się zużywają. Pomimo dość ekstremalnych warunków pracy układ przeniesienia napędu należy do mało awaryjnych, a gdy dojdzie do jego awarii to będzie ona nas słono kosztować.

Do popularnych awarii układu przeniesienia mocy należy usterka koła zamachowego dwumasowego. Jest ono stosowane w zastępstwie za zwykłe koło zamachowe w nowszych samochodów. Koło dwumasowe składa się z dwóch kół zamachowych, które są w stanie obracać się wokół siebie, a połączone są przy pomocy tłumika drgań skrętnych. Powstało do nowych aut, które nie potrzebują ciężkiego koła zamachowego, a jednocześnie nie było ono w stanie zupełnie tłumić drgań wynikających z powstawania energii kinetycznej w silniku. Niestety producenci kół dwumasowych nie popisali się. Nie jest to trwały element samochodu, który niezwykle często ulega awariom. Awaryjność kół dwumasowych jest tak powszechnie znana, że niektórzy z kierowców decydują się na wymianę całego sprzęgła, aby za dwumasę wstawić koło zamachowe. Wizyta w warsztacie samochodowym w celu wymiany sprzęgła wiąże się niestety ze sporymi wydatkami. W zależności od marki i roku produkcji samochodu spodziewajmy się kosztów wynoszących kilka tysięcy złotych.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress