Koło dwumasowe, które montuje się układach przenoszenia mocy samochodów osobowych z silnikiem Diesla, nie należy do najtańszych podzespołów eksploatacyjnych. Koszt zakupu takiego podzespołu w ASO oscyluje niekiedy w graniach kilku tysięcy złotych. Do tego wypada jeszcze doliczyć wycenę mechanika, który zajmie się wymianą dwumasy. Czy tania wymiana koła dwumasowego jest w ogóle możliwa?
Kwota końcowa potrafi niemiło zaskoczyć i wyraźnie nadwyrężyć budżet. Szukając oszczędności decydujemy się na zakup sztywnego koła zamachowego lub kola dwumasowego z nieznanego źródła. O ile zastosowanie tradycyjnego koła zamachowego nie jest jeszcze takim złym pomysłem, to korzystanie z podróbek już tak. Wymianę warto dobrze przemyśleć, ponieważ istnieje jeszcze opcja zakupu koła dwumasowego na rynku części zamiennych. Czy warto?
Dlaczego koło dwumasowe jest tak istotne?
Dwumasowe koło zamachowe jest podstawowym elementem układu przeniesienia mocy w obecnie produkowanych samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Zastąpienie zwykłego, sztywnego koła zamachowego wynikało z tego, że nowoczesnym Dieslom towarzyszyły coraz większe momenty obrotowe, które wymagały optymalnego tłumienia drgań. Koło dwumasowe to niekiedy konieczność, z racji, że sztywne koło mogłoby nie poradzić sobie z redukcją drgań skrętnych. To podstawowy powód, dla którego w samochodach montuje się obecnie koła dwumasowe, które złożone jest z dwóch tarcz oraz tłumika drgań skrętnych. Tłumik drgań skrętnych, który znajduje się między tarczami umożliwia obracanie się tarcz względem siebie nawet pod kątem 100 stopni.
Wymiana koła dwumasowego
Jak zostało to wspomniane na samym początku, koło dwumasowe nie należy do tanich części eksploatacyjnych. Niestety, cena koła dwumasowego nawet w przypadku tańszych samochodów potrafi być stosunkowo wysoka. Pamiętajmy, że o ile za wymianę nie zabierzemy się samodzielne, musimy do kosztu zakupu części doliczyć jeszcze robociznę.
Planując wymianę koła dwumasowego lepiej skorzystać z oferty znanych producentów części zamiennych, którzy bardzo często na tych samych liniach produkcyjnych, wytwarzają części wyposażenia fabrycznego oraz zamienniki, które różnią się de facto od oryginału jedynie opakowaniem i brakiem logo producenta. Te dwa, mało istotne dla jakości aspekty, odbijają się jednak na cenie koła dwumasowego, które jest wówczas nawet 20% tańsze. Ponadto zawsze można trochę poszperać w sieci i poszukać kodów zniżkowych na zakupy w danym sklepie motoryzacyjnym.
geez! nigdy w aso! dobry zamiennik = ta sama jakość, a dwa razy tańszy
internet to jedyny ratunek… w aso to kupa kasy, a w sklepach stacjonarnych tez rzadko się to oplaca