Jak korzystać ze sprzęgła?

Pytanie zadane w tytule dla wielu z nas może wydać się banalne, jednak praktyka pokazuje, że sporo kierowców popełnia błędy w tym aspekcie. Te natomiast przyczyniają się do szybkiego zużycia sprzęgła i rychłej wymiany, która zawsze jest kosztowna. Warto zatem korzystać ze sprzęgła tak, aby służyło nam ono jak najdłużej.

Do jednych z podstawowych błędów wielu kierowców należy jazda na półsprzęgle. Mowa tu choćby o długim przytrzymywaniem pedału sprzęgła w trakcie ruszania i zmieniania biegów, czy z trzymaniem stopy na pedale sprzęgła podczas jazdy (często nieświadomie możemy lekko naciskać na pedał sprzęgła, co bardzo niekorzystnie się na nim odbija).

Powinniśmy zatem jeździć tak, aby jak najszybciej puszczać pedał sprzęgła, a jednocześnie starając się, aby zmiany biegów nie powodowały szarpania i „strzelania” ze sprzęgła. Najbardziej niekorzystnym zjawiskiem jest utrzymywanie bardzo wysokich obrotów i jednoczesne powolne odpuszczanie sprzęgła.

Wspomniane przez nas strzelanie ze sprzęgła to sytuacja, w której zbyt szybkie odpuszczenie sprzęgła powoduje szarpnięcie przy ruszaniu czy zmianach biegów.

Prawidłowe operowanie sprzęgłem jest częścią kursów poprawiających technikę prowadzenia. Jeśli mamy problemy powinniśmy się zastanowić nad uczestnictwem w tego typu kursie, ze względu na to, że operowa sprzęgłem ma wpływ nie tylko na trwałość jednostki napędowej i samego sprzęgła, ale też na poziom spalania i bezpieczeństwo jazdy. Wyobraźmy sobie bowiem częstą sytuację, w której dochodzi do zgaśnięcia silnika przy wyjeżdżaniu z podporządkowanej drogi bądź o wydłużonej drodze hamowania, która jest skutkiem nawyku jednoczesnego wciskania hamulca razem ze sprzęgłem.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress