Kategoria: ‘Sprzęgła’

Sprzęgło samoczynne

Sprzęgło samoczynny to typ sprzęgła, które umożliwia łączenie lub rozłączenie jego członów bez jakiejkolwiek interwencji człowieka. Łączenie to następuje wskutek zmian zadanych parametrów pracy. Sposoby tej zmiany to między innymi wykorzystanie odśrodkowej siły bezwładności, zmiana przenoszenia momentu obrotowego lub kierunku ruchu wirowego.

Jak ruszyć samochodem w momencie uszkodzenia sprzęgła?

Wśród opisywanych artykułów często omawialiśmy wszelakiego rodzaju awarie, jakie mogą dosięgnąć układ przełożenia w naszych samochodach oraz sposoby usuwania tych usterek. Mimo trafności tych poradników zabrakło wśród nich sposobu zachowania się w momencie uszkodzenia sprzęgła w miejscu gdzie nie mamy możliwości jego naprawy.

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgła

W artykule pragnę pokrótce opisać najczęstsze przyczyny mechanicznego uszkodzenia sprzęgła samochodowego. Sprzęgło jako mechanizm jest chyba jednym z najmniej skomplikowanych urządzeń w samochodzie. Na jego budowę składa się tarcza sprzęgłowa, docisk sprzęgła i koło zamachowe. Mimo tej błahej konstrukcji może ono nam przynieść niebagatelna problemów i kosztów związanych zaprawą.

Sprzęgło rozruchowe

Sprzęgło rozruchowe jest rodzajem sprzęgła specjalnego, którego zastosowanie nie ogranicza się tylko do łączenia wałów pędnych ze sobą, lecz dodatkowo stosowane jest w momencie gdy rozruch pojazdu jest utrudniony przez duży moment bezwładności. Dzięki tym specyfikacją sprzęgło to zaliczane jest do grupy sprzęgieł specjalnych.

Mechanizm dociskowy sprzęgła

Sprzęgło to część układu przeniesienia napędu, która składa się z wielu elementów. Jednym z nich jest docisk sprzęgła, bez którego start samochodu byłby niemożliwy.

Jak poradzić sobie z zapowietrzonym układem sprzęgłowym?

Problemy ze sprzęgłem takie jak jego rozłączanie czy brak powrotu pedału po jego wciśnięciu mogą świadczyć o tym że nasze sprzęgło uległo zapowietrzeniu.

Sprzęgło spiekowe

Sprzęgła z okładzinami z węglików spiekanych (potocznie stalowe sprzęgła) mają tarcze o zupełnie innym wyglądzie i budowie. Tarcza ma kształt „koniczynki” zwykle z trzema bądź czterema parami krótkich okładzin (rzadko zdarzają się z pięcioma i sześcioma). Sprzęgło spiekowe działa na takiej samej zasadzie jak normalne sprzęgło.

Sprzęgło wiskotyczne – tanie i proste rozwiązanie dla samochodów z układem 4×4

Od momentu powstania samochodów z napędem 4×4, na rynku pojawiło się wiele rozwiązań które umożliwiają przeniesienie momentu napędowego pomiędzy osiami i jednym z tych rozwiązań jest sprzęgło wiskotyczne. Jest to jedno z tańszych oraz prostszych w budowie rozwiązań, używanych w mechanizmie różnicowym.

Napęd 4×4 ze sprzęgłem wielopłytkowym

Początkowo napęd 4×4 miał być stosowany jedynie w samochodach terenowych, które były narażone na trudniejsze warunki atmosferyczne. Ogromny sukces napędu na cztery koła sprawił jednak, że w obecnych czasach możemy go znaleźć w większości samochodów osobowych.

Jak we własnym zakresie określić stan sprzęgła?

Czy w celu sprawdzenia stanu sprzęgła musimy się udać do warsztatu samochodowego? Okazuje się, że nie. Jesteśmy w stanie we własnym zakresie ocenić stan sprzęgła bez konieczności wyjmowania silnika bądź skrzyni biegów.

Powered by WordPress